Nieuwsbrief april 2020 vervolg….
Nieuwsbrief april 2020, vervolg….. Hallo Participanten van de Stichting Gastvrij Heuvelland, |
Naar aanleiding
van de laatste mail bij deze een inventarisatie van de reacties tot nu
toe. Nog even als reminder….. Ik kreeg vanmorgen een vraag van een collega die zich afvraagt hoe het straks verder gaat ….. Ik denk dat een ieder van ons zich die vragen heeft gesteld en de beste wel een uitdaging ziet in hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. In de 1.5 meter regel zitten heel veel zaken verborgen zoals: – Hoe komen gasten naar binnen en naar buiten als je geen tweede toegang hebt? – Hoe gaan ondernemers en gasten, eenmaal binnen, om met bijvoorbeeld het toiletbezoek, gaan we nummertjes trekken? – Hoe gaan we om met de hygiëne maatregelen die in het verlengde moeten worden genomen zoals schoonmaak, desinfectie enz? – Hoe reiken we de gerechten aan in een restaurant dat maar zeven tafeltjes heeft, waar geen serveerwagen kan rijden? – Hoe lang gaat het duren voordat er weer 4tjes, 6sjes en grotere gezelschappen gaan reserveren? – Kan ik mijn restaurant rendabel bestieren met 5 tafeltjes van 2 personen per avond? En misschien nog tientallen andere vragen …..we blijven inventariseren, dus blijf A.U.B. reageren! Een ding is zeker, we gaan veel omzet inleveren omdat we andere keuzes moeten gaan maken. – Gaat de overheid dit ondersteunen? – Hoe kunnen we elkaar ondersteunen? – Wat is nu de rol van de banken en andere hypotheekverstrekkers? Hier wat reactie’s op de eerste mail: 1. Hoi Jack, bijzonder verhaal, waar goed is over nagedacht en waar we nu al over moeten praten en dienen naar te handelen om onze toekomst leefbaar te houden. warme groet uit Margraten, Eric Brouwers 2. Duidelijke mail! Ik denk dat we alleen gezamenlijk hier beweging in krijgen want zoals je al aangeeft zijn er veel zorgen om de omzet weer op het niveau te krijgen van wat het voorheen was met al de regels. Voor velen zal het überhaupt maar de vraag zijn of het “zinvol” is om direct open te gaan en zo niet in problemen te komen met de NOW regeling of eerder de maand mei nog “uit te zingen” en dan vanaf 1 juni misschien met geen maatregelen van de overheid (hopelijk) weer te starten. Daarnaast denk ik dat een KHN een van de vele is die hier over nadenkt maar wel de meeste rechte lijn heeft met het kabinet om zo toch zaken kenbaar te maken van problemen bij de MKB ondernemers in het heuvelland. Kennisdeling en samenwerking is juist nu enorm van belang dus ik maak me er graag sterk voor. Groet, Dorre Breuers, Hotel De Plank 3. Chapeau voor deze frisse inspiratie ! Maar eigenlijk moet je het vandaag meer bij taart happen houden. Gefeliciteerd en dat je je deze verjaardag zult blijven herinneren als de renaissance van een bredere horeca. Wil de ontwikkelingen wel volgen en lijkt mij zeker leuk om mee te denken over de basisfilosofie waarin die 2 P’s de derde van de eerste plaats af schuiven. In mijn ogen niet te veel nadenken over die afstand want dat gaat m.i. praktisch nooit goed werken, is tegen de natuur in en ondermijnt zwaar een essentieel element van de horeca en van de samenleving in zijn algemeen. Het probleem van het virus, zijn functioneren en hoe dit te tackelen wordt technisch wel opgelost. De wereld is wakker geschud ! Het besef dat we veel te veel bezig zijn geweest met verkeerde, lees materiële, voorspoed en profijt heeft ons in een intellectueel coma gebracht, waar we nu door deze ramp bruusk uitgehaald worden. De daaruit ontsproten reflectie en relativering moet het buskruit gaan vormen voor veel nieuwe visie. En daar moet een mooie verpakking en strik om heen om geconsumeerd te worden. Vooruit op de culinaire barricaden !! Ik wens jou en de jouwen een hele gezellige dag Han van Geest, Oud eigenaar Les Arômes, mede oprichter van Gastvrij Heuvelland. 4. Testen, testen en nog eens testen. Zorg goed voor jullie zelf…. En bijzonder gastvrij je mail. Maar ieder heeft het druk om de boel op een rij te zetten. Kon het niet laten om je te beantwoorden, want bewonderenswaardig deze initiatieven! Groeten Jack en fijne paasdagen, Henny, Eetcafé Ceramique 5. Jack, Heel hartelijk bedankt voor de mail er zijn inderdaad veel punten waar je bij stil moet staan, maar beginnen met de spullen zoveel mogelijk van eigen bodem te halen. Plaatselijke bakker, slager, groente van bij onze boeren en bloemen van onze bloemisten, misschien is dit het eerste begin, alvast succes. Nog fijne paasdagen en tot gauw, Met vriendelijke groeten, Jean en Christel van Weers, Ingendael 6. Hoi Jack, Bedankt voor je mail. Het zijn inderdaad een hoop vragen. Ook wij zijn er elke dag mee bezig beide zaken de kop boven water te houden. Van de bank nog niets gehoord en van NOW nog niets terug ontvangen. Heb wel over 10- dagen de volgende loonronde van 28 fultimers 38 uur contract. Ga er maar aanstaan. Elke dag ben ik er minimaal 4 uur mee bezig. Alles nieuwtjes en vooruit gangen te lezen etc. etc.etc. Met vriendelijke groet, Eugène. V.G.M. Vaessen Hotel Restaurant Gerardushoeve B.V. 7. Hallo Jack, Zullen we samen dit gaan organiseren. Vanuit FoodLab Limburg wil ik dit graag met je oppakken. Een forum of een andere manier om met elkaar dit te bespreken. André Duijghuisen, projectmanager Foodlab Limburg namens Gildeopleidingen 8. Goed idee Jack!! Joselle Pieters, Podium24 9. Ik denk en praat graag mee Jack. Een brainstorm zou een goede techniek zijn, zo van: roept u maar ! Dan komt de creativiteit vanzelf los. Hoe houden jullie je in deze verbijsterende tijd? De onzekerheid wanneer je weer eens iets mag, lijkt me tergend. Blijf gezond en tot gauw, Jos Moonen, Wine by the Dozen. 10. Hi Jack, Ik reageer even als B&B eigenaar – met terras aan het water en een wekelijks diner voor gasten en andere geïnteresseerden. Ja, ik denk dat het superbelangrijk is om de handen ineen te slaan en te brainstormen over de voorwaarden waaronder iedere horeca ondernemer zijn/haar zaak weer kan openen zodra het kabinet het groene licht geeft. KHN is zeer actief. Voor de B&B’s schrijft Bed and breakfast Nederland een brandbrief aan de overheid, maar het heeft nog geen resultaten opgeleverd. Met andere woorden: ik ben voorstander van het heft in eigen hand nemen en aansluiting vinden bij andere horeca ondernemers en de branche organisaties. Ik wil niet meer op mijn kont blijven zitten maar actie ondernemen – in overleg met alle betrokkenen. Dus zet mij maar op je lijst van betrokkenen die aan willen pakken en op zoek gaan naar branche-brede oplossingen. Vriendelijke groeten, Frank Raaphorst Boutique Hotel / B&B the Sjinn 11. Jack, Ik als horeca slager zal mij als bedrijf nog meer proberen te richten op kwaliteit de kwantiteit zal van zelf halveren , om rendabel te kunnen blijven werken zal ik mijn busjes , slagers en chauffeurs meer inzetten op particulier. Ik zal me nog meer kunnen gaan richten op mijn stallen , koeien Worstmakerij , daar waar mijn passie licht en minder op kwantiteit . In mijn winkel mogen momenteel max 4 klanten binnen , mag er gepind worden achter triplex scherm, staan klanten buiten in de rij onder een tent. In het begin leek het onwerkelijk en on werkbaar , de 1,5 Meter zal best eens in het geding komen maar we zijn er bewust mee bezig En het is met enige flexibiliteit van klant en personeel werkbaar. Zo zal het ook bij horeca moeten gaan komende periode. Bepaalde horeca wellicht op terras afhaal , portier bij ingang die aangeeft als zaak vol is , op toilet zal ook iets verzonnen moeten worden met aan duiding , Serveren middels serveer wagen . Het zal maat werk blijven , kost veel energie , tijd en geld , maar we zullen toch op gegeven moment open moeten , want vaste kosten lopen door , wellicht kaarten aanpassen , efficiënt en rendabel Om toch nog wat te kunnen verdienen of break even te kunnen draaien. Ik merk wel dat meeste klanten geduldig en begripvol zijn. Ik wens alle horeca veel succes, energie, creativiteit, doorzetting vermogen en beetje geluk , Dat zullen we nodig hebben Groet, Roy Kusters, Slagerij Kusters, Margraten Zomaar 11 reacties uit alle windrichtingen….zoals je ziet kunnen we iedere branche hierin betrekken, opleidingen, juristen, partijen in de arbeidsmarkt, hotel, restaurant en B en B eigenaren, leveranciers enz. Laten we vooral niet vergeten dat deze pandemie ook nieuwe inzichten verschaft en ons zeker gaat helpen om andere keuzes te maken. Denk daarbij aan: – Duurzaamheid – Lokaal ondernemen maximaal ondersteunen – Meer produceren in eigen land, ook voor een hogere kostprijs! – Gevecht tegen luchtverontreiniging – Verkeersstroom in de weekenden in het Heuvelland – Samenwerken nog meer intensiveren, gunnen en delen wordt een vak! – Opleidingen en school intrinsiek verbinden, ook daar is samenwerking vereist – Verplicht terug geschakeld naar kleiner en fijner…..een unieke kans om trots! in je bedrijf te laten beklijven! – Eigen identiteit nog meer laten gelden – Tijd om stil te staan bij je procesgang en bij het maken van een kwaliteitsslag Tot snel, Gastvrije groet, Jack |