Nieuwsbrief april/mei 2018

Nieuwsbrief april/mei 2018

Hallo vrienden,

 

 

Flink wat reuring de laatste tijd als het gaat om opleidingen mbo en hbo in het algemeen; is jullie dat ook opgevallen?
Het zijn de thema’s die we de laatste twee jaren bij Gastvrij Heuvelland de revue hebben laten passeren en aandacht hebben proberen te geven.
Het prikkelend lesgeven, het intrinsiek begeleiden van leerlingen/stagiaires, de rol van het leerbedrijf na acreditatie in dat hele proces, het afleveren van een ware vakman/vrouw én ambassadeur voor de branche, de instroom op de vakscholen en ga zo maar door.
Dat alles begint bij een goede start waar ruimte is voor aftasten, bijsturen, persoonlijke begeleiding en zo breed mogelijk doorpakken in het tweede traject.
Dat kan de school niet alleen, dat is inmiddels duidelijk, daar is hulp bij nodig.
Dan hebben we net niet de bedrijven nodig die ieder jaar hard roepen:”ik wil een betere leerling!!”
Dan hebben we bedrijven nodig die willen “stoeien” met zo’n leerling, hem/haar de maximale kansen geven door goed te analyseren wat die leerling nou precies wil om daar vervolgens iets mee te doen.
Dan helpen we de scholen op weg, ook dat is onderweg verzorgen!
En vergeet daarbij vooral niet de mensen die wat minder kansen hebben in onze branche. Daar zitten ook verborgen talenten bij.
Deze mensen een plek geven kan, bij een integrale aanpak,  heel veel betekenen voor een organisatie en/of team als het gaat om bezinning, rust, goede aanpak en training on the job.
Samen verantwoordelijk willen zijn voor het eindresultaat en zorgen dat die leerling over 5 jaar trots terug komt om je nog eens te bedanken voor de fijne leerzame tijd en het feit dat hij/zij een faire kans hebben gekregen om te slagen in het leven.
Zelf heb ik veel leerlingen mogen begeleiden en heel soms, hoe vervelend dat ook was op dat moment, na gezamenlijk overleg moeten kiezen voor een andere weg voor de betrokkene.
Maar ook dat kan heel belangrijk zijn; om iemand die op een splitsing staat de goede weg te wijzen.
Ook dat hoort goed en zorgvuldig te gebeuren, geef het ten alle tijden waarde, ook dat draagt bij aan een goed imago voor onze branche.
Kortom, zorg goed voor je medewerkers, medemensen, lotgenoten.
Laten we die instroom in de volle breedte goed verzorgen geachte collega’s!!
Goed seizoen gewenst allemaal, fijne zomer en zorg dat we in september weer een hoop ambassadeurs afleveren voor ons vak.

 

 

Gastvrije groet,
Jack