Nieuwsbrief juli 2017

Lieve collega’s,
6 en een half jaar gelegen alweer….
Gastvrij Heuvelland werd een feit!
Niet een groep ondernemers die even ging samenwerken, niet een groep ondernemers die eens even ging onderzoeken hoe je snel wat meer omzet kunt maken…..
Nee, een organisatie, inmiddels stichting, waar participanten elkaar wijzen op verantwoordelijkheidsgevoel én daadkracht als het gaat om het verzorgen van onze gezamenlijke gasten.
Dat begint natuurlijk door eerst elkaar goed te verzorgen want:
– hoe kunnen we anders goede collega’s zijn van elkaar?
– hoe kun je gasten verzorgen als je elkaar niet kunt verzorgen?
– hoe kun je versnellen als je niet kunt vertragen?
– hoe kun je verbeteren als je niet weet hoe je medewerkers dat zien/voelen?
– hoe kun je verbeteren als je geen eerlijke feedback van je gasten krijgt?
Wij, de participanten van Gastvrij Heuvelland hebben min of meer een convenant met elkaar gesloten. Door een inbreng van 50 euro plakken we een zegel op ons afsprakenlijstje en via de bijeenkomsten zorgen we ervoor dat we een goed gevoel voor elkaar krijgen en verderop iets voor elkaar kunnen betekenen teneinde als doel om onze gasten een maximale belevenis te geven tijdens hun verblijf.
Natuurlijk, je moet  het gedachtengoed van Gastvrij Heuvelland wel begrijpen, respecteren en durven toe passen.
Door o.a.gezelligheid en ontspanning op de bijeenkomsten te creëren bevorderen we zaken zoals samenwerken, gunnen, delen en genieten daar ook van.
Door elkaar beter proberen te begrijpen aan de achterzijde wordt het ondernemen vooral leuker en maken we zuurstof aan om beter en schoner te kunnen ondernemen.
Ja, het blijft achterkantverzorging.
Nee, we doen niet aan exposure of commercie.
Ja, we zijn kritisch op elkaar doch collegiaal en behulpzaam.
Daarom is het zo belangrijk om je eigen identiteit te blijven verzorgen. Laat je droom niet los en kom vooral niet in de verleiding!
Het is zo verleidelijk om in het hoogseizoen je buurman te gaan zitten na-apen omdat zijn terras iedere dag vol zit en de portie’s  zo groot zijn en de prijs zo scherp is….maar probeer daar doorheen te kijken….
Komen die gasten regelmatig terug?
Waren ze werkelijk tevreden over het gebodene en de prijs/kwaliteitsverhouding?
Het is ze waarschijnlijk niet eens gevraagd……
Morgen komt toch een nieuwe bus, we hebben het veel te druk, ik kan geen goed personeel krijgen…..enz. enz.
Het is zo verleidelijk om anders te gaan inkopen in het hoogseizoen; “ze proeven het toch niet”
En als het wel goed is wat je buurman doet?
Dan kun je daarvan leren!
Dan kun je mee genieten van de traffic die hij ook voor jou genereert!
Dan kun je afkijken, wakker schrikken en passend bij jouw identiteit  zaken aanpassen die jouw bedrijf beter in de markt zetten.
Vergeet dan niet dankbaar te blijven en iets terug te geven….want samen kun je veel meer dan alleen!
Wie kan delen kan ook vermenigvuldigen.

Meestal is dat wat je creëert in de rustige periode het beste. Daar had je immers de tijd om er over na te denken, voor te koken, te proeven, je gasten te vragen hoe ze het vonden enz. enz.
Vertragen werkt dus!
Ik smeek jullie: Laat dat niet los, blijf bij je concept, houdt vol, verbeter en wees consistent……dat is namelijk waar de gast voor terug komt, voor jou, voor jouw bedrijf, voor jouw identiteit!
En als het je ook nog lukt om je medewerkers (je duurste én kostbaarste investering) dit met trots te laten uitdragen omdat zij ook geloven in jouw concept dan ben je pas een echte topper!
Fijne zomer!
Gastvrije groet, Jack